Projekt: Flytta

26 juli 2015

Jag ska flytta! Den 1 september får jag och min sambo Henrik tillgång till vår nya lägenhet. Vi ska bara röra oss cirka 3 kvarter österut, och det mesta är faktiskt redan packat sedan vi haft visningar, men det är lite jobbigt ändå. Det är mycket att göra och massor att komma ihåg.

Jag har verkligen ansträngt mig för att inte kalla flytten ett “projekt”, men inser nu mer och mer att jag är så illa tvungen att ge upp. Eller som min vän Kalle uttryckte det: det är ju riktigt puckat att inte dra nytta av nåt man är grym på, oavsett om det är arbetsrelaterat eller inte. Och Kalle har ju såklart rätt.

Det där med projektifiering gör det mesta rätt smidigt ändå. Jag har ingen utarbetad projektprocess direkt, men en enkel todo, tidplan och budget ska på plats. Och målet är att både jag och min sambo ska tycka att det är ok att använda. Hittills ser det ut ungefär såhär:

Todo

Här finns det inget som slår Trello, det är tillgängligt, smart och gratis. Dessutom är vi båda två flitiga användare redan. Här hamnar allt aktuellt och så fort nåt nytt händer så uppdaterar vi. Väldigt ojobbigt.

Trello

Tidplan

Hittills använder vi Google Drive och Speadsheets för att tidsplanera, tror inte att nåt mer avancerat behövs än listor och datum.

Budget

Vi använder Google Drive och Spreadsheets även för budget och allt annat som har med dokumentation av pengar att göra. Tillgängligt och enkelt + att det är skönt att samla för offerter från flyttfirma, städfirma och diverse inköp på ett och samma ställe. Vi ska renovera köket också, så även den budgeten får plats där. Tror även att Tink blir aktuellt på nåt vis.

Kvitton

Vi använder Appen SparaKvittot och fotar, taggar och sparar kvitton på inköpen vi gör. Tjänsten gör det enkelt när det är dags sammanställa sen. Grymt även inför deklaration och eventuell omvärdering av lägenheten.

Rensning

Har nyligen upptäckt Sellpy och älskar det (tack för tips Jenny!). Du beställer en eller flera pack-påsar gratis från Sellpy som du sen fyller med sånt som du vill skänka eller sälja. När din påse är full beställer du hämtning när det passar. Sellpy försöker sen sälja allt som borde vara värt mer än 50kr, resten skänks till välgörenhet. De fotar och lägger upp annonser på Tradera och sköter allt därefter. Sen delas vinsten och du får pengarna efter 30 dagar. Jag har testat en vända och är så nöjd att jag beställt ett par påsar till.

Har du nåt tips på hur vi kan förenkla flytten ytterligare? Kommentera gärna! Vill du peppa oss lite är även det välkommet nedan såklart :)

PS. Vi använde oss av Svensk Fastighetsförmedling Södermalm när vi sålde vår lägenhet. Tack Elin N och Hannah för toppenjobb! DS.