5 saker att tänka på när du ska ge feedback på leveranser

15 januari 2019

Att ge och få feedback är en av de saker jag ofta skulle vilja prata lite mer om. Jag vill speciellt prata med de som ger feedback, pga det är en konst som kan vara svårt att behärska. Och när det inte görs bra så kan det göra skada istället för nytta, och det är ju inte särskilt effektivt.

Det finns mycket att säga om feedback och mycket att öva på, men det här kan du börja med:

5 saker att tänka på när du feedbackar

1. Var tydlig med hur du ger feedback

  • i vilken ordning det kommer
  • vad du fokuserat på
  • text, skärmdumpar, länkar, kommentarer – berätta hur du gjort pga alla gör olika

2. Feedback betyder inte hitta fel

“Jag har egentligen inget att klaga på, men om jag måste hitta nåt så…”

Feedback är inte lika med fel. För att feedbacken ska tas emot rätt och processen ska bli konstruktiv så bör du peka både på leveransens styrkor och positiva inslag som svagheter och fel.

3. Feedbacken i sig är en leverans

Ha klart för dig varför du blivit utvald att feedbacka och vilket värde du tillför. Var noga med att feedbacka i tid och tänk igenom vad du vill leverera. Ös inte bara på, tänk på att det tar tid för den som ska ta emot feedbacken också. Mer är inte alltid bättre så var sjysst och feedbacka rätt.

4. Använd schyssta ord

Var saklig, snäll och relevant för att få ut det du vill och tänk på att folk ska vilja fortsätta jobba med dig och värdera din input. Var aldrig taskig och använd inte ord bara för att få effekt. Det skapar bara osäkerhet och gör ej under för relationen er emellan.

5. Säg till om du inte hinner

Stressa inte igenom feedback. Tänk på att det är nån som har öppnat upp sig för kritik och har förtroende för dig. Om du inte hinner feedbacka så säg det.

Hur brukar du tänka när du ger och får feedback? För mig är det en viktig del av min jobbvardag, utan bra feedback skulle jag inte kunna göra så bra grejer som jag gör. När jag får dålig feedback påverkar det mig dåligt, och det är ju bara onödigt.