Mitt senaste gig: CEO Survey på PwC

30 januari 2019

De senaste två månaderna har jag jobbat med ett uppdrag på PwC Sverige. Jag anlitades av Curious Mind som Content Manager och fick ta mig an den årliga rapporten CEO Survey som släpps för 22:a året i rad. Mitt uppdrag var att producera artiklarna till den svenska rapporten samt andra texter, bland annat mailutskick och artiklar till PwC Sveriges intranät.

Tillsammans med Sara, Jonas, Marie, Marléne, Daniel och Johnny fick vi ihop det med formgivning, pr, sajten och sociala medier också. Och så hade vi ett gäng runt oss som stöttade med omvärldskoll och övrig produktion. Ett riktigt toppengäng!

Läs mer om CEO Survey och ladda ner rapporten här

Framsidan på PwC:s rapport CEO Survey 2019 - Fortsatt optimism bland svenska vd:ar, men historisk ökning av pessimism

Om du klickar på bilden öppnas rapporten i pdf-format i ny flik.

Om CEO Survey 2019

I CEO Survey har PwC frågat 1378 företagsledare från över 90 länder om deras syn på bland annat global tillväxt, hot mot den egna verksamheten samt strategiskt viktiga förutsättningar inom det globala näringslivet. Rapporten släpptes den 21 januari och lanseringen gjordes i samband med World Economic Forum i Davos.

De mest häftiga vd-siffrorna

För egen del är det några siffror från de svenska vd:arna som sticker ut i rapporten som extra intressanta:

  • 2 av 3 svenska vd:ar tror att AI kommer att påverka världen mer än internet gjort
  • Hälften tror att AI kommer kosta fler jobb än vad det skapar på lång sikt
  • Hela 100% uppger att de behöver kunddata för en hållbar planering av verksamheten. Bara 11% tycker att de får den data de behöver.
  • 3 av 4 oroar sig för klimatförändringarnas påverkan på det egna företaget, vilket är bland de högsta siffrorna i världen.
  • Hälften uppger att de behöver klimatdata för beslutsfattande men bara 18% är nöjda med datan rörande klimat de har tillgänglig i organisationen.
  • 57% uppger att den snabba tekniska utvecklingen påverkat företaget mest de senaste 5 åren

Bekräftelse är bäst!

Det är inte jätteofta jag jobbar med saker som sen plockas upp i media. Jag gör helt enkelt sällan saker som är intressanta för andra än de jag jobbar med :) Den här gången var dock ett undantag och jag är stolt över det. Pressansvarig Jonas Köpniwsky har såklart jobbat sin magi med det här och fått andra att förstå hur bra rapporten är.

Det har helt klart varit 2 lärorika månader på PwC. Nu ska jag ta det lite lugnt ett tag innan det är dags för nästa gig. Börjar med ett seminarium om röstgränssnitt hos Conversionista imorrn bitti, det blir kul!