Storydoers

30 mars 2015

När jag googlar ”storydoing” så får jag upp en förklaring som låter ungefär såhär:

Företag och personer som använder sin berättelse som en organiserande princip för alla aktiviteter, oavsett om det gäller utveckling av nya produkter, rekrytering, ersättning, partnerskap, eller kommunikation.

Låter modernt, eller hur? Och vem vill egentligen jobba på, eller med, ett företag som bara snackar om hur man ska göra bra och sen låter bli att se till att det händer? Pax nej!

Att göra: Storydoing

För att du ska fixa att bli en storydoer, oavsett om du är en person eller ett företag, så behöver du göra följande:

  1. Definiera din berättelse och ditt varför.
  2. Se till att du har ambitioner som är nåt mer än att bara tjäna pengar (det ena behöver inte utesluta det andra).
  3. Implementera dessa i den egna vardagen = sluta snacka och börja göra.
  4. Få andra i din närhet att tro på ditt mission och göra som du.
  5. Nå ut till folk du inte känner/externa, få dem att engagera sig och sprida din berättelse.

Fixar du det här och fortsätter jobba med det, ja då är du en storydoer.

Det finns ett gäng personer, organisationer och företag som jag gärna ger lite extra uppmärksamhet just på grund av de är duktiga storydoers. Tänkte att jag skulle dela med mig av några.

Cindy Gallop

Såg och hörde Cindy Gallop för första gången på Webbdagarna förra veckan och blev helt knockad. Cindy är ett toppenexempel på en storydoer, kolla här:

HOPKOK

HOPKOK som beskriver sig själva såhär: Tanken med HOPKOK är att vi med gemensamma tag kan hjälpa många av våra vänner som idag lever under utsatta förhållanden runt Stockholms (och nu även Uppsalas!) gator. Hopkok gör ingen skillnad på utsatthet. Många saknar basala tillgångar såsom värme, mat och sanitet. Staten räcker inte till och som medborgare har vi ett ansvar.

Kolla in Facebook-gruppen här och klippet från Nyhetsmorgon nedan. Hon i den röda tröjan längst till vänster är min balla kompis Myrica. Heja dig och alla HOPKOKare!

Toca Boca

Toca Boca är ett bolag som gör appar för barn. De pratar mycket om saker som empati och jämlikhet och om hur de låter barnen styra vad TocaBoca ska utveckla för dem. En inspirationskälla.

De som fått mig att få upp ögonen för storydoing är Navid Modiri,  Charlotta Rydholm och Nils von Heijne. Tack för det!