Jobba i projekt och team

7 februari 2018

Ibland är det svårt att jobba i projekt och få ihop det som det var tänkt. Det kan bero på olika saker, och ibland saker som inte går att styra.

Fail fast

Fail fast sägs det, och det ligger helt klart nåt i det. Failar du i början så blir skadorna oftast mindre än om du skulle faila nära mållinjen. Inget nytt för en som är van att jobba i team eller projekt, men för mig har det blivit en viktig del av min jobbvardag och nåt som gjort den enklare.

Men att faila ofta är inget att satsa på. För att slippa det i projekt så finns det en del som är viktigt – både för beställare och leverantör. För vi har lika stort ansvar oavsett vilken sida projektet vi står på. Såhär brukar jag tänka:

  • Förtroende: lita på de du jobbar med. Tro inte att byrån vill lura dig eller kunden vill komma undan. Men se till att lyssna noga på de du jobbar med så att du kan vara rättvis.
  • Leverabler och avgränsningar: lika viktigt att få koll på vad som inte ingår, som vad du faktiskt får.
  • Gemensamt ansvar för tid: alla har ansvar för att projektet går framåt, inte bara projektledaren eller produktionsledaren. Deadlines, ansvar och mandat är nycklar till framgång.
  • Kommunikation: prata om det som är relevant, spara resten för dig själv. Och låt det du tycker är relevant vara det, även om du inte får den repons du önskar. Och se till att ha nån att lita extra på när du vill snacka av dig.
  • Möjlighet att testa: planera inte bara in start, slut och presentationer. Jobba mot flera mål och se till att ha tid för förändringar.
  • Förutsättningar: är inte rätt saker på plats så kan det bli svårt eller dyrt framöver. Det gäller lika mycket kompetens och resurser som verktyg och miljö.
  • Ljug inte: kom igen, det märks när du låtsas. Och om inte direkt så kommer du behöva leva med din lögn tills nån kommer på dig.
  • Var schysst: lova inte mer än du vet att du kan hålla och ställ inte krav på folk som du själv inte vill leva upp till.
  • Var ödmjuk: saker händer och folk gör olika, lär dig hantera det bara.
  • Sortera: bara för att något sägs högt så behöver det inte betyda att det är sanningen. Lyssna och värdera så blir det bäst.
  • Utvärdera: skapa forum för samtal och lösningar. Konflikter uppstår och det är teamets ansvar att lösa dem. Men passa dig för att få till ett forum för skitsnack, lyssna och visa intresse för olika perspektiv.

Det är kul att jobba i team, ibland mer och ibland mindre. Jag har märkt att jag kommer långt genom att vara snäll och intresserad. Men jag är inte heller rädd för konflikt, det måste ju liksom till någon sorts balans.