Fake it ’til you…break it?

13 oktober 2014

Vi har nog alla vid något tillfälle stött på någon som påstår sig äga en kompetens hen inte har. Antingen har man kommit på nån eller så har vi själva blivit påkomna.

Rätt eller fel? Det beror såklart på. Du är ju skyldig först när du åker fast.

Men. Ärlighet varar längst som det heter. Och det ligger något i det där med ärlighet. För är du ärlig så kan du ju inte åka fast. Eller hur?

I en konsultverklighet handlar det rent krasst om att kunna leverera på ett behov. Det spelar ju inte alltid roll vem det är som gör själva jobbet, inte heller att vara öppen med det. Är man är överens leverantörer emellan så kan du som byrå/företag ta äran för underkonsultens arbete. Det är inget jag rekommenderar eftersom det inte bygger något långvarigt samarbete, och det är inte heller roliga premisser att jobba med. Men man kan om det känns viktigt.

Jag brukar försöka hålla mig till att göra det jag kan. När en beställare ber mig om nåt jag nästan kan så känns det viktigt att vara öppen med begränsningarna. Ibland lovar jag att försöka, men är då tydlig med att det tar längre tid för mig än för den som är proffs och resultatet inte kommer att bli lika bra. Då blir det beställarens ansvar att prioritera och besluta. Jag har aldrig blivit ifrågasatt när jag varit öppen med vad jag kan och inte kan. Snarare tvärtom.

I en perfekt projektvärld skulle alla jobba mot samma mål och värna om hela slutprodukten lika mycket. ”Det gör vi i vårt projekt!” tänker du då. Är det så, ja då är det ju perfekt. Är du däremot med om motsatsen, och du känner att det faller någonstans, så försök att ta den frågan i ett lite mindre sammanhang. Börja där du känner att du har förtroende.

Man kan också tänka som fastighetsmogulen Barbara Corcoran. Även om jag känner stresspaniken komma krypande vid tanken på att fejka mig till framgång så verkar det ju ha funkat för Barbara.

Fejka dig framgångsrik och bli det också, råder en annan affärsängel från TV-programmet Shark Tank – fastighetsmogulen Barbara Corcoran.

– Som fastighetsmäklare lärde jag mig att om du ser framgångsrik ut och agerar framgångsrikt kommer folk tro att du är det också.

Under sin första fastighetskris räknade hon ihop värdet av alla fastigheter hon sålt under året, tog fram snittpriset, döpte allt till ”The Corcoran Report” och skickade det till tidningen The New York Times. Rapporten blev förstasidesstoff och Barbara Corcorans företag lyfte.

– Om du vill bli någon eller vill ta marknadsandelar du inte har, skryt om det innan du har det. Det är inte olagligt, sa hon.