Är du motståndare eller medståndare?

22 oktober 2014

Vaddå motståndare eller medståndare? Ledarskapsutvecklingskonferens ellerrr? Då kanske jag lika gärna ska kasta ur mig medarbetare eller motarbetare när jag ändå håller på. Ja, det ska jag!

I grupper finns alltid olika personlighetstyper representerade. En som som alltid kommer in på kontoret med ett “Gomorron alla härliga! Friskt ute idag va?” och den som svarar “Mmh” på det och fortsätter stirra in i skärmen till kl 11.02 utan att låta sig störas. Så att det märks i alla fall.

De personerna kanske provocerar ibland, men de är oförargliga. De som vi ska se upp för är de som suger musten ur oss. Värst är härskarteknikern, och de inte ens vet om hur de påverkar andra.

Jag läste ett inlägg på ämnet “toxic people” som visar på att stress kan ha långvarig negativ påverkan på våra hjärnor. Jag blir väldigt stressad av de som till synes inte tar hänsyn till andras tillvaro och situation. Jag blir trött, ofokuserad och känner mig dum för att jag tappar greppet.

Ett par dagar med stress äventyrar effektiviteten av neuronerna i hippocampus, den delen av hjärnan som ansvarar för bland annat minnet. Stressar du i månader så kan du skada nervcellerna permanent. När du stressar så påverkar det prestation och känsla av kontroll. Stress är ett jättehot mot framgång, vilket får det att framstå som galet att vi är många som använder stress som strategi för att nå framgång.

Förmågan att ogiltigförklara negativt fokus hos människor runt omkring dem är en av de största tillgångarna för riktigt framgångsrika – för de kan helt enkelt låta orimligheter rinna av dem. Låter det självklart? Hur gör man då?

Du har mer kontroll än du tror. Vi människor vill inte verka oförskämda, så vi lyssnar. Men sympati blir snabbt på låtsas om du låter dig fasta i en negativa spiral. Testa istället följande:

  1. Sätt gränser! Fråga hur de ska åtgärda problemet. Negativa människor som fokuserar på problem har svårt att fokusera på lösningar.
  2. Sluta försök övertyga, någon som har hamnat i en negativ spiral tänker inte rationellt.
  3. Försök inte förstå hur de känner, styr bort det från det emotionella för att inte fastna.
  4. Göm kaffet! Koffein påverkar adrenalinet som är bränslet för vår överlevnadsinstinkt. Det tvingar dig att stå upp inför ett hot och får dig att undvika rationellt tänkande till förmån för snabbhet.
  5. Ge dom ledigt. Sömn är den bästa medicinen, mot allt.

Hur stressad är du? Var noga med att känna efter och var öppen för hur stress påverkar dig. Vad prioriterar du bort när du är stressad – sömn, träning, hemlagad mat, sociala sammanhang? Allt det där vi behöver för att må bra och klara motgångar.

Med appen Stress Check kan du snabbt kolla din stressnivå direkt i telefonen. Värd att testa!

Soundtrack: Hinna hinna med Mohammed Ali