Verktyg jag använder i företaget
14 januari 2015
Ärligt talat så är ekonomin och admin i företaget inte = mitt roligaste. Det enda som funkar är att göra det så enkelt och smärtfritt som möjligt, annars faller allt och så sitter jag där på semestern och försöker rädda pengarna. Jag lägger hellre min lediga tid på projekten och sånt här (alltså bloggandet). Den här samlingen verktyg funkar för mig när jag sysslar med admin, inga jätteöverraskningar för nån säkert.
Fakturering & bokföring: Superkoll / Wint
Ett verktyg av Wint som hanterar allt som har med ekonomin att göra. Digitalt och härligt såklart.
Jag har tidigare använt HejFaktura! för fakturering. Det är också ett toppenverktyg, enda anledningen till att jag bytte är för att Wint är min ekonomibyrå och jag samlar allt där i Superkoll.
Tidrapportering: Harvest
Fick tips om Harvest via Angelika Olsson. Rapportera timmar, jobba med timer och dra sen ut härliga rapporter när du ska fakturera eller rapportera. Lätt som en plätt! Det enda du behöver göra nu är att öppna datorn, hitta Marathon, kasta det i papperskorgen och ett skaffa Harvestkonto istället.
Anteckningar: Evernote
Här behövs ju ingen förklaring. Öppna programmet, anteckna, tagga, fota, skicka, dela – allt finns i Evernote. Funkar toppen för både det egna och i de externa projekten,
Aktiviteter: Trello
För att slippa glömma nåt viktigt, använd Trello. Precis som Evernote är det bra för både företagsgrejer och som projektverktyg.
Filhantering: Dropbox
Strunta i krångliga lokala lösningar och spara alla viktiga filer här istället. Skaffa konto och ladda ner Dropbox här.
Skriva & sånt: Google – Drive, Dokument & Kalkylark
Och om du inte verkligen måste använda Office-paketet eller iWork, strunta i det då. Använd Google-verktygen istället och skaffa apparna till telefonen så kan du jobba när du vill utan att behöva släpa runt på datorn. På gott och ont såklart, men mest gott.
Hitta mötestider: Doodle
En gammal goding som fortfarande funkar toppen. Underlättar för alla när det är dags att hitta tider för möten. ”Arrangören” föreslår ett gäng mötestider som de övriga deltagarna sen får rösta på. Det går säkert att göra fler grejer med Doodle, men jag använder det såhär.
Synka: Zapier
Automatiserar synk mellan program och appar. Jag använder det till exempel mellan Feedly och Trello – markerar jag ett inlägg i Feedly så hamnar det i en lista i Trello. MAGI! Kolla in Zapier här.