Framtidens produktionsledare enligt kursansvariga på världens bästa reklamskola

27 april 2015

Vad laddar du in i ordet produktionsledare? Den frågan har jag ställt ett stort antal gånger det senaste året och svaren är ibland förvånande. Flera målar upp en bild av produktionsledarrollen som ett steg i nån sorts karriärstrappa mot att bli projektledare, och att produktionsledaren är en slags assisterande funktion i en projektgrupp. Tänker du likadant? Om ja, du är helt fel ute.

Jag passade på att fråga mina kollegor på Berghs School of Communication – aka världens bästa reklamskola – om hur de såg på yrkesrollen i framtiden. Här möter du två kursansvariga på produktionsledarutbildningen, Nicole Ekström-Van Roij och Malin Ingevall, som delar med sig av sin bild av rollen.

Framtidens produktionsledare är lösningsorienterad & kreativ

Nicole Ekström-Van Roij jobbar som Account Manager på världens bästa reklambyrå Forsman&Bodenfors

Produktionsledaren är en person som tycker om att se kreativa idéer bli ännu bättre genom en väl genomförd produktionsledarinsats, enligt Nicole. Vi tänker utanför boxen och våra gränser. Det vi gör här hemma kan påverka människor på andra sidan jorden.

– Det som kommer att gälla även i framtiden är hårt arbete – ju hårdare man jobbar desto bättre blir idéerna.

Nicole Ekström-Van Roij jobbar som Account Manager på världens bästa reklambyrå Forsman&Bodenfors och är kursanvsvarig för Grundläggande produktionsledning och Hållbar förpackningsdesign på produktionsledarprogrammet.

Nyfiken med bred kompetens

Malin Ingevall

Enligt Malin behöver framtidens produktionsledare ha insikt i den digitala kommunikationen. En produktionsledare bör ha en viss förståelse för hur teknik och flöden gör skillnad och veta vilka plattformar som finns att tillgå. Det digitala kommer att genomsyra allt vi gör i framtiden, eller i alla fall vara en stor del av det, något som blir allt tydligare enligt Malin.

– Att vara digital produktionsledare innebär ofta att man har en ganska bred roll och man förväntas ofta ha koll på många olika saker. Därför tror jag att det är en fördel om man väljer en inriktning. Alltså att man plockar upp ett intresse man har och gör det till en usp för att stärka just sin position som produktionsledare med koll på det digitala.

Malin Ingevall har arbetat på företag som legendariska Razorfish, Creuna, Syrup och som VD på digitala byrån Sticky Beat. Nu driver Malin det egna företaget Malini AB.