Ett samtal med Jennie Granbom på Telge Energi

19 januari 2015

Jennie Granbom - Chef sajt och kundlojalitet på  Telge Energi

Jennie Granbom, Telge Energi

En idé jag har haft med Prodblog är att få till samtal med smarta personer som jag har jobbat med/vill jobba med för att se hur de resonerar kring saker. Det kanske mest intressanta i det är att prata om är vilken väg de tagit för att komma dit. Jag fick möjligheten att sno lite tid av Jennie Granbom, min beställare på Telge Energi för att prata om vardagen och tankar kring det här med jobb, såhär lät det.

Hej Jennie, vad roligt att få prata med dig! Du jobbar på marknadsavdelningen på Telge Energi och har titeln Chef Sajt och Kundlojalitet. Vad betyder det egentligen?

Hej Thea, kul att få vara med. Mitt jobb består av två ben kan man säga. Dels ansvarar jag för Telge Energis digitala närvaro, d.v.s. förvaltning och utveckling av vår hemsida, vår sociala närvaro och den digitala marknadsföringen vi gör. Samtidigt ansvarar jag även för Telge Energis lojalitetsarbete, hur får vi våra kunder att bli mer lojala och stanna längre? Det jobbet sker naturligtvis både online och offline. Men gemensamt för båda delarna är att det till stor del handlar kommunikation och kundinsikt och insikter om besökarna.

Och hur tar man sig dit där du är idag? Hur har du gjort?

Jag har alltid varit intresserad av kommunikation och drömde som liten om att bli journalist :). Men sen insåg jag ganska snabbt att det inte var skrivandet som var min styrka, så jag valde därför att plugga Kommunikation och PR-programmet på Mittuniversitet istället.

Tanken med det var att jag efter studierna skulle jobba som PR-konsult eller informatör. Men efter att ha läst 20 poäng webbutveckling, som på den tiden innebar att bygga en hemsida i html med knallblå bakgrund och stor gul text på, insåg jag att mitt intresse nog egentligen drog mer åt det digitala hållet.

Det som hände sedan var mer en slump än något annat. Jag jobbade efter studierna på försäkringsbolaget If och efter ett par månader kom chansen att få ett vikariat som webbredaktör för if.se upp. Det hoppade jag såklart på! Efter det rullade det på, jag hade ett antal olika tjänster på If, alla inom marknadsföring och webb för att avsluta med tre år som försäljningschef på if.se.

Men produktionen är för mig såklart en av de viktigaste delarna i en aktivitet, det är ju den slutgiltiga leveransen.

Inspirerande! Då låter det som att du sysslat en hel del med produktion. Vad är produktion i din vardag?

För mig kan det variera mellan text- och innehållsproduktion till sociala medier, en bannerkampanj eller ett stort utvecklingsprojekt. Men produktionen är för mig såklart en av de viktigaste delarna i en aktivitet, det är ju den slutgiltiga leveransen.

Vad är din bild av en ”typisk produktionsledare”?

Strukturerad, helhetsperspektiv, doer, jobbar lite i det dolda och är ofta tyvärr för underskattad i projekt.

Jobbar du med produktion själv nånting?

Nej, och det är även en av mina svagheter tyvärr.

När är din arbetsdag som allra roligast då?

Den är som roligast när vi befinner oss i kreativa faser i projekt och när jag får jobba tillsammans med kompetenta människor i team. Jag drivs också av och tycker att det är roligt med strategiarbete – var vill vi, var ska vi härnäst. Jag gillar att utveckla och skapa nytt helt enkelt, är inte riktigt lika bra på att förvalta.

Vad är det roligaste projektet du varit med i?

Jag måste nog nämna två här, det första är när vi skapade Smutselskollen.se, en konsumentsajt som jämför alla elbolag utifrån ett klimatperspektiv. Där kan du se vad ditt elbolag säljer för mix av el till sina kunder. Ett värdefullt verktyg som också blivit väldigt omtyckt av både kunder och konkurrenter.

Det andra är Solupproret, en namninsamlingskampanj vi på Telge Energi startade för att sänka skatten på ren el. Vi lyckades, genom en väl integrerad kampanj med stora digitala inslag, samla in 21 000 namnunderskrifter på kampanjsajten Solupproret.se.

Vad är hemligheten bakom framgången med kampanjerna?

En viktig del i den succén var att vi jobbade väldigt dedikerat med vår digitala närvaro. Vi hade regelbundna redaktionsråd tillsammans med reklambyrån, PR-ansvarig, webbyrån och vår sociala medie-byrå där vi tillsammans tog fram kreativa idéer för att öka spridningen och engagemanget online.

För att få ihop pusslet med förskolan startar jag min arbetsdag oftast kl 7.00 på morgonen.

Men hur mycket jobbar du?

Arbetstiden varierar över tid, men jag skulle säga att jag i snitt jobbar 9 timmar/dag kanske.

Hur fördelar du den tiden över dygnet?

Där är det olika från dag till dag, jag har en son på 3,5 år. För att få ihop pusslet med förskolan startar jag min arbetsdag oftast kl 7.00 på morgonen och en del av arbetet gör jag på kvällar efter nattning.

Vad är svårast/jobbigast med ditt jobb?

Att hela tiden vara tvungen att prioritera hårt. När man jobbar med webben finns det ju alltid saker att förbättra, utveckla och testa. Men resurserna räcker sällan till för att göra allt vi kan/skulle vilja genomföra.

Vad har du för dold talang?

Jag bakar grymma kanelbullar!

Vilka tre personer skulle du vilja sätta dig ner och prata med en timme, och varför?

Steve Jobs – hade varit fantastiskt att få ta del av den hjärnan, om än bara i en timme.

Hans Rosling – oerhört inspirerande och en aldrig sinande källa av klokskap gällande globala hälso- och utvecklingsfrågor.

Rosa Parks – varifrån fick hon modet att sitta kvar på sin plats på den där bussen?