Co-action, sovjetisk propaganda och en klänning

24 mars 2015

Jag är på Webbdagarna, Sveriges bästa webbevent som i år fyller 10 år och firar det med ett slutsålt Waterfront i Stockholm. För mig som egen företagare inom digital kommunikation är det ett av det mest inspirerande internetkalasen i stan.

Årets moderator är @pauspling och hon fångade publiken direkt pga att alla undrade: är det ”The Dress” hon har på sig? Snabbt bekräftades det och vi kunde fokusera på insikterna kring smarta affärer. @pauspling delade bland annat med sig av smarta drag av företag kopplat till #DressGate – bland annat LEGO och Norstedts (hittar ingen länk tyvärr, nån som har?). Men det som träffade mest var Frälsningsarmén som frågar ”Why is it so hard to see black and blue?”. Se här och känn efter:

Frälsningsarmen #dressgate

Martin Deinoff från Creuna använder sig av fantastisk retorik (som vanligt) och sovjetisk propagandagrafik. Martin lyfter en fråga som jag ofta brottas med: varför ska jag lära mig terminologi för att ha möjlighet att vara en aktiv konsument?

Ett av de exempel Martin tog upp var pensionssystemet, och han frågade vilka som hade stenkoll på sin pension. Av ca 1600 personer så räckte en handfull upp handen. Det säger en del. Min teori är att det inte görs tillräckligt för att vi ska bli intresserade oavsett förkunskap eller inte helt enkelt. Företagen har fått vänja sig vid att konsumenterna anpassar sina behov efter vad som finns tillgängligt, de som inte fattat att verkligheten nu är precis tvärtom kommer att hamna långt efter ganska snart.

För inte allt så länge sen ringde jag till min operatör Telenor för att jag inte fick mitt nya tvillingkort att funka. När jag snackade med deras kundservice så visade det sig att jag var tvungen att veta vad ”HLR-nummer” var för något för att få tvillingkortet att funka. För mig betyder HLR hjärt-lung-räddning och vad det har med sim-kort att göra är fortfarande oklart för mig. Det ordnade sig till slut i alla fall.

Mer spännande från förmiddagen på Webbdagarna 24/3

Dagens stjärna är Cindy Gallop som uppmanar entreprenörer att sova mer och alla MakeLoveNotPorn.com

Hur kombinera big data och kreativitet? Såhär gör flygbolaget British Airways:

Nike+ gör såhär:

Följ #Webbdagarna på Twitter och häng med även om du inte har möjlighet att vara på plats.