Checklista inför digitalt projekt

26 januari 2015

Förra veckan fick jag ett mail från en av medlemmarna i Nätverket Piraya, ett nätverk för produktionsledare. Vi som är med i nätverket hjälps bland annat åt med svar på alla möjliga frågor kopplat till yrkesrollen.

Hen som kontaktade mig undrade om jag hade en checklista för digitala projekt att dela med mig av. Det hade jag inte, men den finns ju där i huvudet så jag börjar jobba ut den nu. Alltid en bra grej att göra för sig själv om inte annat.

Ungefär såhär tänker jag när jag när jag kliver in i produktionsledarrollen och ska ägna mig åt sajtbygge. I stora drag.

1. Syfte

Börja alltid med att få koll på varför beställaren ska göra om/nytt. Se även till att du kan svara på vad hen ska göra, känna och ta med sig samt vad avsändaren vill uppnå. Visualisera tills du kan rabbla det i sömnen.

2. Huvudfokus

Ska ni presentera tjänst/produkt, driva e-handel, göra plats för redaktionellt innehåll? Prioritera!

3.  Tekniska förutsättningar

  • Plattform
  • Databas – för produkter eller liknande
  • Hårdvara – nåt specifikt som krävs?
  • Intern IT & system
  • Kopplingar
  • Krav per device

4. Resurser

  • Personer: kompetenser + tillgängliga arbetstimmar
  • Kalendertid och milstolpar
  • Hårdvara – har vi allt som behövs för att kunna dra igång arbetet?
  • Mjukvara – har vi allt som behövs för att kunna dra igång arbetet?
  • Underlag och guidelines

5. Behov & övriga parter

Vad ska vi göra – analys, strategi, UX, design, innehåll etc? Få koll på alla leveranser, inblandade parter, ansvarsfördelningen mellan dessa och vilket krav som ligger på vem samt när.

6. Analys för struktur och mätning

Definiera nyckelord och fraser för struktur och sökbarhet. Formulera mål.

7. Anpassning & tillgänglighet

Definiera behov samt krav på format, funktioner och tillgänglighet.

8. Inventering

Få koll på vad som finns, vad som kan återanvändas och vad som saknas. Gäller bland annat funktioner, innehåll och teknik.

9. Användartester

Planera in testerna och tid för justeringar efter de är genomförda.

10. Lansering

Se till att du har stenkoll på vad som ska hända, när det ska hända och vem som ska göra vad. Sen är det bara att köra på.

Tappar du bort dig någonstans på vägen i ett projekt så är mitt bästa tips att skriva ner alla enheter som ska ut, koppla aktiviteter + kompetenser till det och sätt dem på en tidslinje eller liknande. Det brukar hjälpa mig. Och våga fråga!

PS. Min lista är inte kopplad till en specifik projektmodell eller arbetssätt. Det är inget facit, bara en kortfattad redogörelse för vad jag brukar se till att göra när jag jobbar med digitala projekt. Jag har medvetet inte listat saker som tidplan, budget och mötesstrategi pga det känns för självklart. DS.