11 megahinder för bra produktivitet

18 april 2016

Ibland kan jag känna ineffektivitet nästan fysiskt. Det ligger väl typiskt i min person men hjälp vad tröghet kan bli tråkigt. Jag kan till och med bli arg på mig själv när jag till exempel inte kommer utanför dörrn snabbt nog, både jobbdagar och lediga helger.

För min egen skull så måste jag ibland tänka på detta. Ibland kan jag bara kan köra på, men när jag fastnar så beror det ofta på att nåt av följande:

  1. Vara tillgänglig hela tiden, överallt och för alla. Telefon, sms, mail, Messenger, Skype, Slack, Lync, projektverktyg –  ju snabbare det går i forumet, desto högre blir förväntningarna på snabba svar.
  2. Multitaska vid fel tidpunkt. Att multitasking skulle vara genomgående dåligt är inte sant för mig. Ibland är det bra och ger mig ett så kallat flow (i brist på bättre ord), och ibland väldigt dåligt.
  3. Jättemånga ansvariga. Någon måste leda framåt, annars kommer du ingenstans. Om ingen vill vara ledare så kanske det inte är särskilt bra tajming.
  4. Mikrostyrning. Du kan inte ansvara för andras todo. Uttalat ansvar och ledarskap = magi, men be inte om att få se en massa grejer innan nåt görs pga då kommer ingen få nåt gjort.
  5. Deadlines som få eller ingen ansvarar för. Om ingen tar deadlines på allvar så kommer ingenting hända.
  6. Föra anteckningar som ingen annan bryr sig om. Alla tar ansvar för sina egna anteckningar. Actions, beslut och ansvar är ofta det enda som är intressant att ta vidare.
  7. Möten utan agenda är som en spelning utan låtlista. Det blir inte bra. Går du på möten utan att veta varför du är där, fråga och kräv svar.
  8. Slarva med tider. Har du möten eller andra avtalade tider så håll dem, speciellt om du är sammankallande. Att låta folk vänta är inte schysst, och verkligen inte produktivt.
  9. Snacka skit. Skitsnack är giftigt och leder ingenstans! Att få stöd när det är tufft är jätteviktigt, men sålla bort det onödiga. Ett bra första steg: använd schyssta ord istället för att försöka få effekt.
  10. Svara utan info. Undvik att svara på mail, eller i andra arbetsforum, utan att ge nåt besked. Om du inte kan leverera direkt så säg det ”Tack för ditt mail. Jag vet inte än men låt mig kolla och återkomma” är ett ett jättebra svar.
  11. Ge irrelevant feedback. Att säga ”om jag ska hitta nåt att klaga på nåt…” är inte relevant pga feedback är inte synonymt med att klaga. Feedback är perfekt för att bygga upp en lösning och självkänsla, inte skjuta ner. Det är nåt annat.

Ungefär så ser jag på produktivitet. Tycker du att jag har missat nåt?